SSC Board Question 2025 Solution | suffix & prefix English 2nd paper | Board Question 2025 Solution |English 2nd board question 2025
SSC Board Question 2025 Solution | suffix & prefix English 2nd paper | Board Question 2025 Solution |English 2nd board question 2025
SSC English 2nd
Paper Dhaka Board Question 2025
Complete the text adding suffixes, prefixes or the both with the root
words given in the parenthesis: 0-5×10 =5
We should bear in mind that habit is the second nature of human being.
If anyone becomes (a) (custom) to good manners he can't (b)(behave) with
anyone. So, moral (c) -(educate) is _important. From the early part of life,
(d) (child)- must be taught the (e) (differ) between right and wrong and
trained to follow what is right and what is wrong. Here - (train) means the (g)
(form) of habit on right lines. It is every parent's (h)(responsible) to teach
their children moral lessons at home. They also have to (i) (sure) that their
children do not mix with any bad company. The moral (j) (teach) at an early age
will help them become good citizens in future.
আমাদের মনে রাখা উচিত যে অভ্যাস মানুষের দ্বিতীয় স্বভাব। যদি কেউ (ক) (ভালো
আচরণের অভ্যাস) করে ফেলে, তাহলে সে (খ) (আচরণ) কারো সাথে করতে পারবে না। তাই, নীতি
(গ) - (শিক্ষিত করা) গুরুত্বপূর্ণ। জীবনের প্রথম দিক থেকেই, (ঘ) (শিশু)-কে (ঙ) (সঠিক
এবং ভুলের মধ্যে পার্থক্য) শেখানো উচিত এবং সঠিক এবং ভুল কী তা অনুসরণ করার জন্য প্রশিক্ষণ
দেওয়া উচিত। এখানে - (প্রশিক্ষণ) বলতে সঠিক পথে অভ্যাসের (ছ) (রূপ) বোঝায়। বাড়িতে
তাদের সন্তানদের নৈতিক শিক্ষা দেওয়া প্রতিটি পিতামাতার (জ) (দায়িত্ব)। তাদের (i)
(নিশ্চিত) করতে হবে যে তাদের সন্তানরা কোনও খারাপ সঙ্গমে মিশবে না। ছোটবেলায় নীতি
(জ) (শিক্ষা) তাদের ভবিষ্যতে ভালো নাগরিক হতে সাহায্য
Ans:
(a) accustomed
(b) misbehave
(c) education
(d) children
(e) difference
(f) training
(g) formation
(h) responsibility
(i) ensure
(j) teachings
SSC English 2nd
Paper Chattogram Board Question 2025
Complete the text adding suffixes, prefixes or
both to the root words given in the parenthesis: 0.5×10 =5
Our national (a) (memory) symbolizes the
nation's respect for the martyrs of the (b) (liberate) war. It is an (c)
(achieve) which is (d) (measure). Our (e) (free) fighters showed their unique
(f) (hero) in the war against the well armed soldiers of Pakistan. The
Pakistani soldiers killed our people (g) (mercy). They continued atrocities in
(h) (associate) with the local (i) (collaborate). (1) (ever), they were
defeated in the end.
আমাদের জাতীয় (ক) (স্মৃতি) (খ) (মুক্তি) যুদ্ধের
শহীদদের প্রতি জাতির শ্রদ্ধার প্রতীক। এটি একটি (গ) (অর্জন) যা (ঘ) (পরিমাপ)। আমাদের
(ঙ) (মুক্ত) যোদ্ধারা পাকিস্তানের সুসজ্জিত সৈন্যদের বিরুদ্ধে যুদ্ধে তাদের অনন্য
(চ) (বীর) দেখিয়েছে। পাকিস্তানি সৈন্যরা আমাদের জনগণকে হত্যা করেছে (ছ) (করুণা)। তারা
স্থানীয়দের সাথে (জ) (সহযোগিতা) (সহযোগিতা) (১) (সদা) নৃশংসতা অব্যাহত রেখেছে, শেষ
পর্যন্ত তারা পরাজিত হয়েছে।
Answer
(a) memorial
(b) liberation
(c) achievement
(d) immeasurable
(e) freedom
(f) heroism
(g) mercilessly
(h) association
(i) collaborators
(j) However
SSC English 2nd
Paper Jessore Board Question 2025
8. Complete the text adding suffixes, prefixes
or the both to the root words given in the parenthesis:
(a) (kind) is a divine virtue. So we should
not be (b) (kind) to the people in distress and even to the (c) (low) animals.
Some naughty boys (d) (joy) beating the lower animals like dogs and cats. This
is an (e) (rational) behaviour. They are (f) (harm). They are dumb (g)
(create). Some animals are very (h) (faith) and they feel no (i) (hesitate) to
risk their lives for our (j) (protect).
(ক) (দয়া) একটি ঐশ্বরিক গুণ। তাই আমাদের (খ) (দয়া) দুর্দশাগ্রস্ত
মানুষের প্রতি এবং এমনকি (গ) (নীচ) প্রাণীদের প্রতিও হওয়া উচিত নয়। কিছু দুষ্টু ছেলে
(ঘ) (আনন্দ) কুকুর এবং বিড়ালের মতো নিম্ন প্রাণীদের মারধর করে। এটি একটি (ঙ) (যুক্তিসঙ্গত)
আচরণ। তারা (চ) (ক্ষতি)। তারা বোকা (ছ) (সৃষ্টি)। কিছু প্রাণী খুব (জ) (বিশ্বাস) এবং
তারা আমাদের (জ) (রক্ষা) জন্য তাদের জীবনের ঝুঁকি নিতে (i) (দ্বিধা) বোধ করে না।
Answer
(a) Kindness
(b) unkind
(c) lowest
(d) enjoy
(e) irrational
(f) harmless.
(g) creatures.
(h) faithful
(i) hesitation
(j) protection.
SSC English 2nd
Paper Cumilla Board Question 2025
8. Complete the text adding suffixes, prefixes
or the both to the root words given in the parenthesis:
0-5×10 =5
Malnutrition is a great problem in our
society. It is because our common people are very often (a) -They don't know
which foods are (b) (aware) of the food value. foods are not. They only prefer
costly and (c) this reason, many of them suffer from (d) (nutrition) and which
(taste) food. For (very) health (child) eat (bulk) and lead problems. Many of
the parents let their (e) excessive fast food. As a result, children get (f)
-an (g) (health) life. Though some people spend much money for food, they
hardly understand the (h) balanced diet and for eating (i) suffer from the (j)
(important) of a (proper) diet their children (deficient) of vitamins, minerals
or other elements of foods and for this reason, they cannot enjoy a healthy
life.
আমাদের সমাজে অপুষ্টি একটি বিরাট সমস্যা। কারণ আমাদের
সাধারণ মানুষ প্রায়শই (ক) - তারা জানে না কোন খাবার (খ) (খাদ্যমূল্য সম্পর্কে সচেতন)।
খাবারগুলি নয়। তারা কেবল ব্যয়বহুল এবং (গ) এই কারণে, তাদের অনেকেই (ঘ) (পুষ্টি) এবং
কোন (স্বাদ) খাবারে ভোগেন। (খুব) স্বাস্থ্যের জন্য (শিশু) (বাল্ক) এবং সীসার সমস্যায়
ভোগেন। অনেক বাবা-মা তাদের (ঙ) অতিরিক্ত ফাস্টফুড খেতে দেন। ফলস্বরূপ, শিশুরা (চ)
-এক (ছ) (স্বাস্থ্য) জীবন পায়। যদিও কিছু লোক খাবারের জন্য প্রচুর অর্থ ব্যয় করে,
তারা (জ) সুষম খাদ্য এবং খাওয়ার জন্য (ঝ) (গুরুত্বপূর্ণ) তাদের বাচ্চাদের (ঘাটতি)
ভিটামিন, খনিজ বা খাবারের অন্যান্য উপাদানের (জ) (গুরুত্বপূর্ণ) খাবার থেকে ভোগেন না
এবং এই কারণে, তারা একটি সুস্থ জীবন উপভোগ করতে পারেন না।
Ans:
(a) unaware
(b) nutritious
(c) tasty
(d) various
(e) children
(f) bulky
(g) unhealthy
(h) importance
(i) improper
(j) deficiency
SSC English 2nd
Paper Rajshahi Board Question 2025
8. Complete the text adding suffix, prefixes
or the both with the root words given in the parentheses:
There are (a) (vary) forms of physical
exercise. But every form is not (b) (suit) for all. Walking is good for all. In
the morning, fresh air is (c) (avail). So it is (d) (benefit) to health. It is
also very (e) (please) and (f) (enjoy). It also (g) (freshes) our mind. The (h)
(nature) beauty (i) (witch) us. We become (j) (health) and wealthy.
(ক) (বিভিন্ন) ধরণের শারীরিক ব্যায়াম আছে। কিন্তু প্রতিটি
রূপই (খ) (সকলের জন্য উপযুক্ত) নয়। হাঁটা সকলের জন্য ভালো। সকালে তাজা বাতাস (গ)
(উপলব্ধ)। তাই এটি (ঘ) (স্বাস্থ্যের জন্য উপকারী)। এটি (ঙ) (দয়া করে) এবং (চ) (উপভোগ)ও
বটে। এটি (ছ) (আমাদের মনকে সতেজ করে তোলে। (জ) (প্রকৃতি) সৌন্দর্য (ঝ) (জাদুকরী) আমাদের।
আমরা (জ) (স্বাস্থ্য) এবং ধনী হই।
Answer
(a) various
(b) suitable
(c) available.
(d) beneficial
(e) pleasant
(f) enjoyable.
(g) refreshes
(h) natural
(i) bewitches
(j) healthy
SSC English 2nd
Paper Barisal Board Question 2025
8. Complete the text adding suffixes, prefixes
or both the root words given in the parenthesis:
0-5×10 =5
(a) (persevere) is needed to be (b) Those who
are not persevere in life, become (c) (success) in life. (success) in
(fortune). their mission and only blame their lot for their (d) -(e)
-(persevere) people do not fail. - (sincere) is another important virtue which
(g) (able) a person to accomplish a job (h) (fruit). Student life is the (i)
(form) period of man's life. One should not (j) period of life. (use) this
(ক) (অধ্যবসায়) হওয়ার জন্য প্রয়োজন (খ) যারা জীবনে
অধ্যবসায়ী নয়, তারা (গ) জীবনে (সফল) হয়। (ভাগ্য) তাদের লক্ষ্য এবং কেবল তাদের ভাগ্যকে
দোষারোপ করে (ঘ) -(ঙ) -(অধ্যবসায়ী) মানুষ ব্যর্থ হয় না। - (আন্তরিক) আরেকটি গুরুত্বপূর্ণ
গুণ যা (ছ) (সক্ষম) একজন ব্যক্তিকে একটি কাজ সম্পন্ন করতে (জ) (ফল)। ছাত্রজীবন হল মানুষের
জীবনের (i) (রূপ) সময়কাল। একজনের (j) জীবনের সময়কাল হওয়া উচিত নয়। (ব্যবহার) এটি
Ans:
(a) Perseverance
(b) successful
(c) unsuccessful
(d) misfortune
(e) Perseverant
(f) Sincerity
(g) enables
(h) fruitfully
(i) formative
(j) misuse
SSC English 2nd
Paper Dinajpur Board Question 2025
8. Complete the text adding suffixes, prefixes
or the both with the root words given in the parentheses:
The (a) (ward) - beauty of a man is not his
real beauty. His (b) - (ward) -beauty makes him a true man. Everyman has
certain (c) - (born) - qualities whereby he can become a useful man and thus a
(d) - (celebrate) — person. So, we may say that (e) -
(in) - values are more (f) - (import) - than outer one. But, it is very sad
that we remain (g) - (care) - about mental development. We always (h)- (main) -
busy with how to (i) - (rich) - our outer show which is really (j) — (value) –
একজন মানুষের (ক) (পশ্চাদপসরণ) - সৌন্দর্য তার আসল
সৌন্দর্য নয়। তার (খ) - (পশ্চাদপসরণ) - সৌন্দর্য তাকে একজন সত্যিকারের মানুষ করে তোলে।
প্রতিটি মানুষেরই কিছু (গ) - (জন্মগত) - গুণ থাকে যার মাধ্যমে সে একজন দরকারী মানুষ
হতে পারে এবং এইভাবে একজন (ঘ) - (উদযাপন) - ব্যক্তি হতে পারে। তাই, আমরা বলতে পারি
যে (ঙ) - (মধ্যে) - মূল্যবোধ বাহ্যিক মূল্যবোধের চেয়ে (চ) - (আমদানি) - বেশি। কিন্তু,
এটা খুবই দুঃখজনক যে আমরা মানসিক বিকাশের বিষয়ে (ছ) - (যত্ন) - থাকি। আমরা সর্বদা
(জ)- (প্রধান) - কীভাবে (i) - (ধনী) - আমাদের বাহ্যিক প্রদর্শন যা আসলে (জ) - (মূল্য)
তা নিয়ে ব্যস্ত থাকি।
Answer
a) outward
b) inward
c) inborn
d) celebrated
e) inner
f) important
g) careless
h) remain
i) enrich
j) valueless
SSC English 2nd
Paper Mymensingh Board Question 2025
8. Complete the text adding suffixes, prefixes
or both with the root words given in the parenthesis:
Junk foods usually comprise of high (a) -
(caloric). These (b) -(artificial) made foods look (c) (charm) and appetizing.
These foods are (d)-(prepare) commercially (e) - (ignore) the nutritive value.
Frequent (f) (take) of these foods leads to obesity. Obesity (g) (build) up in
arteries. The (i) (lead) to fatty material (h) (damage) arteries increase the
risk of heart attack. Moreover, (i) -- (eat) junk foods damages the brain.
জাঙ্ক ফুডে সাধারণত উচ্চ (a) - (ক্যালোরি) থাকে। এই (b)
- (কৃত্রিম) তৈরি খাবার দেখতে (c) (কমনীয়) এবং ক্ষুধার্ত। এই খাবারগুলি (d)-(প্রস্তুত)
বাণিজ্যিকভাবে (e)-(পুষ্টিকর মূল্য উপেক্ষা করে)। ঘন ঘন (f) (গ্রহণ) এই খাবারগুলির
ফলে স্থূলতা বৃদ্ধি পায়। স্থূলতা (g) (ধমনীতে জমা হয়)। (i) (সীসা) চর্বিযুক্ত পদার্থে
পরিণত হয় (h) (ক্ষতি) ধমনীতে হৃদরোগের ঝুঁকি বাড়ায়। তাছাড়া, (i) -- (খাওয়া) জাঙ্ক
ফুড মস্তিষ্কের ক্ষতি করে।
Answer
(a) calorie.
(b) artificially
(c) charming
(d) prepared
(e) ignoring
(f) intake
(g) leads
(h) build
(i) damaged
(j) overeating
SSC English 2nd
Paper Sylhet Board Question 2025
8. Complete the text adding suffixes, prefixes
or the both with the root words given in the parentheses:
0-5×10 =5
Smart Bangladesh is a new term. It refers to
the vision of (a)-(make) - Bangladesh technologically advanced and digitally
(b)-(empower) - nation. The (c) (govern) - has changed the name of (d) -
(digit) - Bangladesh to smart Bangladesh. Smart Bangladesh means making smart
citizens, society, economy and smart government. Activities in (e) - (educate)
-health, agriculture and financial sector will be (transform) into smart
system. In smart Bangladesh, everything will be done (g)-(technology) - and
also the urban (h) (admin) - will be directed by the computer and internet. A
smart village will be a rural community where local citizens can connect with
the (i)-(globe) - market through the use of digital technology and open
innovative platforms. Smart Bangladesh is not just a vision but a reality that
(j) - (rapid) - taking shape and marching ahead.
স্মার্ট বাংলাদেশ একটি নতুন শব্দ। এটি
(a)-(make)- বাংলাদেশকে প্রযুক্তিগতভাবে উন্নত এবং ডিজিটালভাবে (b)-(empower)-জাতির
দৃষ্টিভঙ্গিকে বোঝায়। (c) (government)-এর (d)-(digit)-বাংলাদেশের নাম পরিবর্তন করে
স্মার্ট বাংলাদেশ করা হয়েছে। স্মার্ট বাংলাদেশ মানে স্মার্ট নাগরিক, সমাজ, অর্থনীতি
এবং স্মার্ট সরকার তৈরি করা। (e)-(শিক্ষিত)-স্বাস্থ্য, কৃষি এবং আর্থিক ক্ষেত্রের কার্যক্রম
(রূপান্তরিত) স্মার্ট সিস্টেমে রূপান্তরিত হবে। স্মার্ট বাংলাদেশে, সবকিছু (g)-(প্রযুক্তি)
করা হবে - এবং নগর (h) (প্রশাসন) - কম্পিউটার এবং ইন্টারনেট দ্বারা পরিচালিত হবে। একটি
স্মার্ট গ্রাম হবে একটি গ্রামীণ সম্প্রদায় যেখানে স্থানীয় নাগরিকরা ডিজিটাল প্রযুক্তি
এবং উন্মুক্ত উদ্ভাবনী প্ল্যাটফর্ম ব্যবহারের মাধ্যমে (i)-(globe)-বাজারের সাথে সংযোগ
স্থাপন করতে পারবে। স্মার্ট বাংলাদেশ কেবল একটি দৃষ্টিভঙ্গি নয় বরং একটি বাস্তবতা
যা (j)-(দ্রুত) - রূপ নিচ্ছে এবং এগিয়ে চলেছে।
Ans:
(a) Making
(b) empowered
(c) government
(d) digital
(e) education
(f) transformed
(g) technologically
(h) administration
(i) global
(j) rapidly
No comments